Sjaak Hoogkamer

Sjaak Hoogkamer

Werkt bij: MarketingTribune

Functie: hoofdredacteur

Biografie Sjaak Hoogkamer (1958) heeft een lange staat van dienst in de werelden van media en communicatie. De laatste twee jaar werkte hij als hoofdredacteur bij Media Partners Group, gedetacheerd bij de NS als senior communicatieadviseur bij de afdeling Corporate Communication.

Zijn opdracht was de transformatie van print naar crossmediaal communiceren te realiseren, met een sterke focus op digitale nieuwsvoorziening. In deze functie was hij ook verantwoordelijk voor de productie van alle media. Van 2005 tot 2010 was Hoogkamer werkzaam als hoofdredacteur/manager van Sanoma Custom Publishing. Met een eindverantwoordelijkheid voor de creatieve crossmediale concepten voor merken als Heineken, TNT Post, Eneco, Essent, Brand bier, Sikkens, KPN en Peugeot.

Recente artikelen van Sjaak Hoogkamer

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Selfie

11feb 201407:15
  • Algemeen
  • 20414 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Social Media

magazine ‘Maak gewoon ff een selfie’, roept het legendarische schaatsicoon tegen mij. Inmiddels 69 jaar oud staat hij nog even fier als vijftig jaar geleden tegenover mij: Ard Schenk. De man die schaatsminnend Nederland zoveel plezier heeft bezorgd. Na de erwtensoep of boerenkool gooide mijn vader destijds extra kolen op het vuur om vervolgens samen met de hele familie dat oermens met die onnavolgbare grote slagen de zoveelste gouden medaille te zien winnen.

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Vreemdgaan

14jan 201408:01
  • Algemeen
  • 14524 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Klant

magazine Nieuw! Anders! Probeer nu! Een nieuw jaar voelt altijd als een nieuw begin. Onzin natuurlijk, maar laat mij nu even. 2014 ademt nu nog onbedorven, sereen en maagdelijk. Alles is nog mogelijk, de wereld ligt weer helemaal open. Het is de tijd van de goede voornemens (ahum) en de belofte aan jezelf om in 2014 de zaken volstrekt anders aan te pakken.

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Linda

17dec 201309:20
  • Algemeen
  • 23068 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • AwardsMiddelen

magazine ‘Schiet even op met het lezen van de Linda, want hij gaat morgen naar mijn vriendin’, aldus de ietwat kattige mededeling van mijn eega, die samen met haar al enkele jaren een abonnement op het nog immer succesvolle maandmagazine deelt (tja, crisis nietwaar!?). Kattig, niet alleen omdat ik nu pas de moeite neem om te gaan lezen, maar ook omdat ze het eigenlijk vervelend vindt dat ik als man hun blad consumeer en mij daarmee bruut en heel erg ongevraagd opdring in hun vrouwendomein dat zij graag een beetje exclusief willen houden. ‘Is dan niks meer heilig!?’, wil ze me nog wel eens vuig toesissen.

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Mediageweld

3dec 201309:13
  • Algemeen
  • 15814 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Mediastrategie

magazine Het zijn eigenlijk mooie en tegelijkertijd nachtmerrieachtige tijden voor de media. In onaantastbaar gewaande bolwerken verschijnen geen haarscheurtjes, maar worden complete bressen geslagen. Het grootste mediahuis van Nederland, Sanoma, maakte eerder in november bekend dat een groot aantal zieltogende titels wordt geofferd om het hoofd boven water te houden. Ook andere uitgevers snijden diep in hun portfolio. Het digitale monster lijkt onverzadigbaar en vreet massaal de papieren media op. En dit medianieuws is uiteraard weer groot nieuws in de nog bestaande media.

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: Billy, bier en boodschap

25nov 201311:30
  • Algemeen
  • 20279 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Branded contentJournalistiek

magazine Goeie ouwe tijd. Ik stam uit de periode dat contentmarketing (of custom media, of branded content) nog ‘gewoon’ werd aangeduid met de term ‘sponsored media’. In het Engels zegt het woord voldoende: ‘gesponsord’ en dus niet vrij van merkinvloeden. Ik werkte in opdracht van alle grote merken: van Aegon tot ING Bank, van PTT Telecom (nu: KPN) tot FBTO en van Achmea tot Heineken. In die periode bleek er nog weinig discussie te bestaan over wat nu precies ‘gemerkte inhoud’ was.

Redactioneel Sjaak Hoogkamer: (L)Effie

12nov 201307:56
  • Algemeen
  • 17757 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Advertising

magazine Wat nodig is, is lef. Dat gevoel borrelde bij ons op toen wij van de redactie deze special over de Effies maakten. We zijn er niet om deze award de grond, of erger, het graf in te praten. Integendeel, we zouden juist graag zien dat de Effie weer gaat glanzen als de prestigieuze prijs waarvoor elke creatief of elk bureau zich wil doodvechten. Maar dat is helaas niet onze perceptie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

    Alles over influencer marketing
    en duurzaam merkvertrouwen

    SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt
    en begeleidt jong digitaal talent


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Expertgroep
    Business-to-Business