Mag ik straks nog wel koud bellen?

Mag ik straks nog wel koud bellen?
  • B2b
  • 17 okt 2017 @ 11:56
  • 10701 x gelezen
  • Link
  • Laura van Stralen
  • Privacy

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt vanaf 25 mei 2018 van kracht. Wij krijgen regelmatig de vraag van onze klanten of je, na invoering van deze nieuwe Europese regels, nog wel koud mag bellen in 2018. Koude acquisitie is straks niet verboden, alleen is het nog niet duidelijk hoe het precies dient te worden toegepast.

Het is niet zo zwart-wit
In de AVG staat onder andere dat alle gegevens die een bepaald persoon direct of indirect identificeren, persoonsgegevens zijn. Ook wanneer dit zakelijke gegevens zijn van een zzp’er, VOF of maatschap. Denk hierbij aan vestigingsadres, aankoop historie, een zakelijk e-mailadres of een zakelijk (direct) telefoonnummer. Voor algemene nummers van rechtspersonen veranderd er dus feitelijk niets, deze mag je gewoon telefonisch blijven benaderen.

Echter is er meer regelgeving omtrent koud bellen van toepassing dan enkel de AVG. In de AVG staan de regels met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens. Wil men echter een verzameld e-mailadres of telefoonnummer gebruiken dan staat dat nu nog in de Telecommunicatiewet, die naar verwachting volgend jaar wordt vervangen door de Verordening Privacy en Elektronische Communicatie. Dit zal echter later zijn dan 25 mei 2018. Het feit dat er verschillende regimes van toepassing zijn, afhankelijk van het gebruik, maakt het ingewikkeld.

Wat verandert er wel door de AVG?
Het lijkt heftiger dan het in werkelijkheid zal zijn. Europa komt niet tot een ‘full-stop’. Vanaf 25 mei 2018 mag je natuurlijke en rechtspersonen nog steeds e-mailen als daarvoor door de abonnee of gebruiker toestemming is verleend (opt-in). Direct marketing oproepen per telefoon zijn ook na 25 mei 2018 toegestaan mits er maar rekening wordt gehouden met de opt-out. Gegevens die op een website geplaats worden mag je dan weer niet zomaar gebruiken voor acquisitie, lees hiervoor de terms & conditions van de website. Deze gegevens zijn vaak bedoeld voor eigen klanten/relatie om contact op te nemen, maar niet met het doel om gebeld te worden door andere dienstverleners/leveranciers.

Echter geeft Privacy Jurist Alexander Singewald aan dat we ons vooral niet te druk moeten maken over het acquireren:  'Laten we niet vergeten dat in de overwegingen op deze Verordening staat: De verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing kan worden beschouwd als ‘uitgevoerd met het oog op een gerechtvaardigd belang’. Kortom, de discussie dat een bedrijf geen gerechtvaardigd belang zou hebben bij eigen marketing activiteiten is hiermee hard ingehaald. Het is nu niet zo dat de geest uit de fles is en marketeers maar alles mogen doen wat zij willen. Normale marketing, normale bedrijfsprocessen, daarbij staat het vast dat de Verwerkingsverantwoordelijke een gerechtvaardigd belang heeft. En je zult als marketeer rekening moeten houden met de kanaalvoorschriften voor bijvoorbeeld e-mail of telemarketing'. 

Lees ook het interview met Alexander Singewald: Nieuwe Privacy wetgeving, kans of bedreiging?

Let op: bij het groeiende aantal online downloads, contactaanvragen ed. is het wel nodig om nog eens extra aandacht te besteden aan de huidige communicatie rondom de privacy voorwaarden en deze daar waar nodig aan te scherpen. Je moet in dergelijke gevallen duidelijk toestemming vragen of je ze ook over andere (gerelateerde) onderwerpen mag contacteren.

Way forward!
Naast dat de regelgeving verandert, verandert de zakelijke klant net zo goed. Het tijdperk waarin je als organisaties zelf bepaalt waar de vraag ligt, is voorbij. Persoonlijk contact blijft belangrijk en zal ook in de toekomst vaak een doorslaggevende factor zijn bij het aangaan van een overeenkomst. Echter om tot dat punt te komen, moet een prospect eerst op jouw site terechtkomen en overtuigd raken van de kennis, kwaliteit en kunde van jouw product en/of dienst. Daar begint de online strategie van jouw organisatie ten behoeve van inbound marketing en leadgeneratie.

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken