Waarom losse flodders niet werken en contentformats wel

Waarom losse flodders niet werken en contentformats wel
  • Content
  • 17 okt 2017 @ 09:49
  • 5799 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • StrategieContent

Een van de lastigste opgaven voor een contentmarketeer lijkt het bedenken van nieuwe, relevante en verrassende content. Merken worstelen met de productie van content. De rode draad ontbreekt waardoor er een onsamenhangend geheel van 'uitzendingen' ontstaat. Een beetje van alles wat: soms leuk en soms wat voor de hand liggend. Een gemiste kans lijkt een herkenbaar framework waarin content wordt gepresenteerd. Formats kunnen contentmakers daarbij helpen.

Content vanuit een contentmarketing perspectief is wat mij betreft always on content en gewenst. Gewenst omdat de lezer, kijker en luisteraar bepaalt welke content hij of zij graag wil lezen, kijken en luisteren. Always on omdat content moet bijdragen aan het opbouwen van een langetermijnrelatie met relevant publiek. Het grote verschil met een campagne die per definitie een tijdelijk karakter heeft en waarbij zichtbaarheid veelal afhankelijk is van de inzet van budget.

Ook bij Dela waren we al enige tijd content aan het maken en zoekende naar hoe we dat always on, relevant, onderscheidend en kostenefficiënt konden doen. De eerste stap was het ontwikkelen van publieksreizen. Dat heeft ons gedwongen na te denken voor wie we op welke momenten content gaan maken. Tegelijkertijd het startpunt voor het nadenken over de vorm waarin we die content willen presenteren en verspreiden. Voor de verschillende stappen binnen die reizen hebben we in samenwerking met The Post een aantal formats ontwikkeld, een basis om een hele reeks van afleveringen in te ontwikkelen. 

De formats zoals je die nu terugvindt op het 'Dela voor elkaar'-blog zijn ingevuld vanuit het perspectief van de publieksreis ‘afscheid nemen’. Ze voorzien in een informatiebehoefte die ontstaat nadat mensen zijn geconfronteerd met een overlijden. Dat triggert vragen waarop we met behulp van deze formats een antwoord proberen te geven.

1.      Het ervaringsverhaal

2.      Op straat gevraagd

3.      Wat als?

4.      Hoe kan ik?

5.      Het kompas

6.      De prangende vraag

7.      De checklist

8.      Het stappenplan

Het denken en werken vanuit contentformats heeft ons in elk geval geholpen om:

  • Always on content te ontwikkelen die op lange termijn verder kan worden uitgebouwd;
  • Unieke content te maken die helpt het merk Dela te onderscheiden en op te laten vallen in het steeds groeiende aanbod van informatie;
  • Keuze te maken en alleen relevante content te maken die voorziet in een informatiebehoefte van het voor Dela relevante publiek;
  • (social) kanalen beter te programmeren;
  • Kostenefficiënter content te maken. Daardoor focus je op content die er echt toe doet en gaat budget niet naar experimenten die niet bijdragen aan het behalen van doelstellingen;

Wil je meer weten over contentformats, dan adviseer ik je het boek 'Formats' van Aart Lensink eens te lezen. Een praktisch boek met veel herkenbare en inspirerende voorbeelden van formats.   

 

Door: Nancy Schuurmans

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken