Najaarsevent EPN met sprekers van Westland Kaas en AH

17okt 201710:44
  • Design
  • 6056 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Packaging

nieuws Effective Packaging Network (EPN) is een ‘netwerkclub voor vakbroeders’ in de markt van strategisch hoog volume packagingprojecten, voor zowel professionals als decisionmakers aan opdrachtgeverskant. Het doel is kennis en kunde te vergroten. Tijdens de pilotbijeenkomst in mei werd stilgestaan bij onderwerpen zoals innovatie, consumentengedrag, design en verduurzaming en het najaarsevent op 16 november staat in het teken van ‘Het nieuwe merk denken en doen’ en ‘Onderscheidend vermogen met eigen merk-producten’.

[interview] Wie aan cocktails denkt, moet aan De Kuyper denken

17okt 201710:11
  • Design
  • 8256 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Campagnes

nieuws Het familiebedrijf Koninklijke De Kuyper bestaat al sinds 1695 en is 's werelds grootste likeurenmerk. Het concern nam in 2011 Rutte Gin over en samen met de meer dan 43 soorten likeuren claimt De Kuyper in een nieuwe internationale reclamecampagne de leverancier te zijn van de ‘beste ingrediënten voor de cocktail van vandaag’. In gesprek met global marketing director Albert de Heer: ‘We willen duidelijk maken dat je de beste cocktails mixt met De Kuyper, uit en thuis.’

[column] Kristof De Wulf: Het iPhone effect

16okt 201708:00
  • Design
  • 4046 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Product

nieuws 10 jaar geleden introduceerde Steve Jobs zijn baanbrekende innovatie met de recente lancering van de iPhone X als voorlopige climax. Sinds toen zijn er niet minder dan 1,2 miljard iPhones over de toonbank gegaan en is Apple met een geschatte merkwaarde van 170 miljard dollar uitgegroeid tot het meest waardevolle merk ter wereld (bron: Forbes World’s Best Brands 2017). Het effect van de iPhone reikt echter nog verder. De komst van de iPhone veranderde voorgoed consumentenverwachtingen en gaf richting aan wat merksucces in de toekomst betekent.

[Stelling] 'Nederlandse marketeer moet verantwoordelijkheid pakken als het gaat om duurzame packaging'

15okt 201708:18
  • Design
  • 10293 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Packaging

nieuws In de publieke opinie wordt de verpakkingsindustrie nog steeds als een grote vervuiler gezien. Is dat zo en waar ligt de verantwoordelijkheid? Bij de politiek, CEO, CMO of misschien zelfs het packaging designbureau? MarketingTribune vroeg een aantal designers te reageren op bovenstaande stelling.

[stelling] 'De Nederlandse marketeer moet zich nu al druk gaan maken om waarschuwingsteksten op de verpakkingen van zijn producten met suiker en vet'

14okt 201708:01
  • Design
  • 15051 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • MaatschappijPackaging

nieuws Zelfbenoemde voedselwaakhond Foodwatch stelt dat de zelfregulering faalt en dat de levensmiddelenindustrie onvoldoende doet om suiker, vet en zout in voedingsmiddelen te verminderen. Volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) bleef het suikergehalte in vrijwel alle voedingsmiddelen de afgelopen vijf jaar gelijk. Volgens foodwatch.org dus een ‘kraakhelder signaal aan het nieuwe kabinet om de voedingsindustrie harder aan te pakken.’ Moet de Nederlandse marketeer wakker liggen? We vroegen drie packaging designers op bovenstaande stelling te reageren.

[interview] Eugene Bay: 'Creativiteit kun je niet leren'

13okt 201717:41
  • Design
  • 15062 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Interview

nieuws Mag ik hem ‘legendary’ noemen? Ja, dat mag ik, deze mede-naamgever van VBAT - ‘viebet’ zoals hij het zelf noemt - met 40 jaar ervaring. Ik ken deze inspirerende man en zijn partner al sinds de jaren tachtig, toen ik bij PMSvW/Y&R werkte en hij zijn eigen bureau begon. Nu zit ik met hem aan de keukentafel in zijn grachtenpand in Amsterdam voor een interview in ons designnummer. Eugene Bay (65) heeft een zeer duidelijke mening over de stand van de design-, marketing- en advertisingstaat: ‘Je kunt creativiteit niet leren en dat is de grootste fout die marketeers nu maken; het is een marketingtijdbom.’

[stelling] 'De Nederlandse marketeer maakt nog niet voldoende gebruik van het digitaal design-talent in Nederland'

12okt 201710:00
  • Design
  • 9947 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Digital design

nieuws Dutch Digital Design, het podium voor het beste Nederlandse digitale werk en onderdeel van Dutch Digital Agencies, heeft een zestienkoppige vakjury aangesteld. Doel van de nieuw aangestelde jury is de beste Nederlandse digital design-cases selecteren, die daarna via de verschillende kanalen onder de aandacht worden gebracht in zowel binnen- als buitenland. Aan een deel van de juryleden - een brede vertegenwoordiging vanuit de industrie - legden we bovenstaande stelling voor. Als beeld bij dit artikel een aantal van recente favoriete cases van de juryleden.

[column] Roel Stavorinus: Alles voor een glimlach

12okt 201708:00
  • Design
  • 4845 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Visual id

weblog Corporate design en design in het algemeen is op z’n best als het een brug slaat tussen het een en het ander. Tussen een gebruiker en zijn device, tussen een fan en zijn merk, tussen een organisatie en zijn stakeholders. Transavia heeft dat goed begrepen, Coolblue ook en Apple begrijpt dat als geen ander. Er zijn natuurlijk heel veel goede voorbeelden, maar er is ook nog een hoop armoe in de wereld van design en communicatie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers