Winkelleegstand loopt terug naar ruim 7 procent

22sep 201711:25
  • Food-en-retail
  • 20595 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • ZakelijkMarketing

nieuws De winkelleegstand is het afgelopen jaar teruggelopen naar 7,4 procent: een daling van 0,9 procent. Dit becijfert Dynamis Vastgoedconsultants in haar jaarrapport. Uit de analyse van het vestigingsgedrag van bestaande en nieuwe retailformules blijkt volgens Dynamis dat de regiofunctie van middelgrote gemeenten minder wordt. Daardoor is ‘een minder omvangrijke winkelstructuur afdoende om te voorzien in de behoefte van de consument en de retailer’, stelt het rapport 'Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2017'.

Op de meeste a-locaties steeg echter de leegstand en eveneens in ongeveer de helft van de middelgrote gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners. In deze gemeenten staat in het centrale winkelgebied zo’n een op de acht winkels leeg, aldus Dynamis. Winkelleegstand los je niet alleen op met het aanstellen van een centrummanager of de invoering van gratis parkeren, zoals veel gemeenten doen, stelt het rapport. Er is vaak gewoon een te groot winkelaanbod en meer van hetzelfde. ‘Afgezien van het feit dat deze instrumenten enig effect sorteren op de vraag, zal het devies in deze gemeenten vooral moeten zijn om een compactere winkelstad te creëren voor de eigen inwoners’, concludeert Dynamis. 

Ruimte voor groei, maar vooral aandacht voor krimp en opschalen van voorzieningen
Al met al kan volgens het rapport worden gesteld dat de Nederlandse winkelstructuur door veranderingen in het consumentenaankoopgedrag anders zal moeten worden ingericht. Citaat Dynamis: 'Grofweg is er een driedeling te maken binnen de winkelstructuur: 

1. In de 21 hoofdwinkelgebieden zal naar verwachting de vraag door de groei van het aantal huishoudens in het verzorgingsgebied en de verwachte toename van het aantal toeristen nog toenemen. Hierdoor zal er op lokale schaal nog sprake kunnen zijn van een groei van de winkelstructuur.

2. Winkelgebieden die tot voor kort een sterke regionale functie kenden en nu kampen met een bovenmatige leegstand in het hoofdwinkelgebied zullen vooral de krimp van het winkelgebied moeten accepteren. Het beleid zal dan ook vooral moeten worden gericht op het gefaseerd inkrimpen van de winkelvoorraad, zonder dat dit ten koste gaat van de ambiance en aantrekkingskracht van het gebied. Op deze locaties zal meer moeten worden ingezet op een centrumlocatie die als belangrijkste functie een ontmoetingsfunctie is met een mix van retail en horecafaciliteiten.

3. In krimpregio’s met verspreide kleinschalige buurtwinkels zal het beleid vooral gericht moeten zijn op het behoud en beschikbaarheid van de belangrijkste voorzieningen. Dit kan betekenen dat voorzieningen moeten worden opgeschaald en geconcentreerd op één locatie. In het verlengde van deze opschaling zal het nodig zijn de openbaar vervoersverbindingen richting deze concentratie te optimaliseren om de bereikbaarheid voor het verzorgingsgebied te garanderen.'

Volgers van platform Food&Retail op MarketingTribune kunnen het gehele rapport Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2017 hier kosteloos inzien. Daarin ook aandacht voor 29 specifieke gemeenten en hun winkelstructuur.
(PvWK)


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken