ADE: gaat AI de DJ vervangen?

ADE: gaat AI de DJ vervangen?
  • Media
  • 20 okt 2017 @ 10:42
  • 17212 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Muziek

Ik ben diep teleurgesteld in het uithoudingsvermogen van de Amsterdam Dance Event-bezoeker. Het is pas dag twee van het vijfdaagse ADE-congres en de zaal is slechts voor twintig procent gevuld. De andere tachtig procent heeft waarschijnlijk te vroeg gepiekt en ligt nog te rotten in de hotelbedden?

Jammer, want het congres van vandaag staat in het teken van de invloed van Artificial Intelligence, Augmented Reality en Virtual Reality op de dance-muziekindustrie.

Artificial Intelligence (AI) zit reeds in de fase dat het ons leven gaat beïnvloeden, ook op muziekgebied. AI kan bijvoorbeeld de volgende hit voorspellen, en beantwoordt dan wellicht meteen de vraag: ‘moeten we hier marketingbudget in steken?’ AI kan orakelen hoeveel streams een plaat gaat krijgen. Als de prognose laag is, moeten we die plaat dan wel uitbrengen? AI speelt inmiddels een grote rol bij curatie en personalisatie. De playlists die o.a. Spotify je voorschotelt, zijn gemaakt door een algoritme die jouw eigen streaming data als input gebruikt. Ontzettend handig, al helpt dit ook wel een beetje ‘stumble upon’-gedrag om zeep. En juist het gevoel op een onverwachts moment iets nieuws ontdekken, is in mijn ogen goud waard - het voedt onze creativiteit.

 Mens vs Machine

Wat ik uit de paneldiscussies opmaak, is dat artiesten en labels bang zijn dat AI op een gegeven moment de muziek zelf gaat maken. En die angst is best terecht. Zodra machines muzikale stukken kunnen produceren die creatief uniek zijn en waardoor we emotioneel geraakt worden, dan heeft AI hetzelfde bereikt als artiesten van vlees en bloed. Terwijl de connectie die we hebben met de maker ook van essentieel belang is. Dus de vraag is: hoe gemakkelijk we accepteren dat een ‘hit’ gemaakt is door middel van AI? En hoe zit het met distributie en ownership van muziek? Zoals gewoonlijk loopt de wet een paar jaar achter op de technologische veranderingen. Als AI muziek maakt (zonder menselijke tussenkomst) hoe zit het dan met copyright? Ligt dat bij de codeur? Bij de persoon die de opdracht heeft gegeven? Door nieuwe technologische mogelijkheden ontstaan altijd nieuwe kansen en uitdagingen, maar natuurlijk ook nieuwe businessmodels. Exciting times!

 What’s next?

Kan AI straks artiesten van het fysieke podium stoten? Staan er straks robots op het podium. Of krijgen we ‘augmented reality’ artiesten te zien? Wat volgens mij al een keer is gebeurd met Tupac. Ik laat mijn fantasie even de vrije loop en sta opeens in een club zonder dj. Veranderingen in mijn hartslag, en die van de mensen om me heen, worden gematched door veranderingen in bpm. Data van de feestgangers wordt in real time vertaald naar de clubervaring. Hierdoor heeft de dansende menigte invloed op muziek, lazers, visuals, temperatuur, geur… alles.

Ik ben klaar voor mijn volgende feestje.

Blog van Rose Zandvliet, Format Lead bij Talpa Radio

zie ook www.talparadio.nl

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken