Keynote Frank van Eijk (MeMo2) op Sponsorcongres over Zeepkistenrace van Red Bull

16aug 201713:26
  • Sponsoring
  • 13509 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Sponsorcongres

nieuws De spraakmakende case Red Bull Zeepkistenrace staat centraal in de presentatie van keynote-spreker Frank van Eijk, commercial director bij onderzoek- en adviesbureau MeMo². De case dient volgens Van Eijk als voorbeeld hoe je met de sponsoring van een lokaal event de doelgroep kunt activeren en met de ondersteuning van de juiste middelen kunt zorgen voor merkeffecten onder een breder publiek.

MeMo² is gespecialiseerd in onderzoek naar de effecten van crossmedia campagnes op Brand en Performance, en heeft ruim 13 jaar ervaring in onderzoek naar de effecten van sponsoring. Van Eijk is sinds 2008 actief in het veld van Brand, Media en Advertising onderzoek. Voor zijn komst naar MeMo²  werkte hij als Marketing Insights Specialist bij BrandDeli en Viacom International Media Networks. Van Eijk studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten, heeft een Master in Toegepaste Cognitieve Psychologie, en is gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van Brands, Media, Advertising en Sponsoring.

Wat is in het algemeen te zeggen over het effect van sponsoring?

Van Eijk: ‘Sponsoring biedt adverteerders de unieke kans om de doelgroep in het hart te raken, door de consument te vinden en raken rondom zijn of haar passie. Echter is lang niet elke Sponsoring even effectief, en kunnen er zelfs negatieve merkeffecten optreden. Relevantie en content zijn sleutelwoorden bij effectieve sponsoring.’

Welke bedrijven/merken doen het goed?

‘Voorbeeld van inspirerende en bovendien succesvolle sponsoring cases is uiteraard Red Bull die we zullen behandelen in de presentatie. Andere voorbeelden zijn We Fashion (met een eigen verhaallijn in GTST) en Samsung (met Moving Mesdag: Panorama Mesdag in een nieuw digitaal jasje). Beide campagnes laten zien dat sponsoring niet alleen zorgt voor awareness, maar dat het merk bij een goede sponsorfit en relevante content bovendien kan worden geladen en  profiteert van de positieve merkwaarden van een programma of event.’

Wat zijn grote trends? Is purpose een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt?

‘Sponsormarketing heeft de afgelopen jaren grote transities doorgemaakt, de tijd van logo’s plakken is voorbij. In een tijd waarin wordt gestreden om de aandacht van de consument blijkt sponsoring van (veelal lokale) events en maatschappelijk-culturele initiatieven een sterk middel om dichtbij de doelgroep te komen, deze te activeren en daarmee te zorgen voor merkbeleving. Maar hoe vergroot je het bereik en verleng je de levensduur van deze sponsoractiviteiten? MeMo² merkt op dat steeds meer adverteerders op zoek zijn naar de beste manier om sponsoractiviteiten breed aan te jagen voor maximale resultaten.’

Je bent keynote op Sponsorcongres. Wat is in het kort jouw verhaal en waarom moeten de mensen komen luisteren?Met de uiterst originele sponsoring is de Red Bull case voor velen waarschijnlijk een voorbeeld. Wat kunnen we leren van de effectiviteit van de sponsoractiviteiten van deze global advertiser? De case dient als voorbeeld hoe je met de sponsoring van een lokaal event de doelgroep kunt activeren, en met de ondersteuning van de juiste middelen kunt zorgen voor merkeffecten onder een breder publiek.’
 

Voor meer informatie en kaarten klik hier


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners

  • Stichting SponsorRingen