Sponsorlessen van Boskalis over Plastic Soup

Sponsorlessen van Boskalis over Plastic Soup
  • Sponsoring
  • 24 aug 2017 @ 22:30
  • 36449 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MaatschappijCampagnesSponsorRingActivatie

De successen van prijswinnaars zijn leerzaam, maar dat geldt ook voor de fouten die zij maken - en vakkundig hebben gerepareerd. Succes én fouten stonden centraal bij een inspiratiesessie van Stichting SponsorRingen. MarketingTribune behandelt ze deze zomer in de serie Sponsorlessen. Vandaag deel 4: de samenwerking van Boskalis met wonderboy Boyan Slat aan het Ocean Cleanup Project.

Bij de SponsorRing-uitreiking won Boskalis eind vorig jaar overtuigend in de categorie Maatschappij. Met de Ocean Cleanup’s North Sea Prototype Test heeft de baggeraar volgens de jury zeer overtuigend het probleem van de Plastic Soup benoemd.

‘Boskalis heeft als relatief kleine sponsor het mega-vraagstuk van de plastic vervuiling van de oceaan groot en breed op de maatschappelijke agenda gezet. Dit spreekt iedereen aan. De maatschappelijke impact is enorm. Het is een briljante case met een uitstekende fit. De case is innovatief door pure inzet in natura en niet in geld.’

PR-launch bijna genekt door slecht weer

Wie de beelden terugziet van de massaal bezochte persconferentie waar Boskalis zijn samenwerking bekendmaakte met Boyan Slat, de twintiger achter The Ocean Cleanup Project, kan zich bijna niet voorstellen dat er ooit twijfel moet zijn geweest bij communicatiemanager Arno Schikker. Het tegendeel is waar: dat PR-event was cruciaal voor alle media-aandacht die later zou volgen, maar het weer dreigde roet in het eten te gooien.

Wat uiteindelijk wel weer hielp was het strikken van staatssecretaris Dijksma. Dat straalde niet alleen goed af op Boskalis, maar ook op activist Slat: diens maatschappelijk initiatief tegen Plastic Soup won aan geloofwaardigheid door de aanwezigheid van een CEO en een bewindsvrouw. Uiteindelijk mondde het complete project uit in free publicity ter waarde van 1,75 miljoen euro. Wow!

De Heineken Experience in Amsterdam was eind juni de thuisbasis voor een fraai gezelschap SponsorRing-winnaars dat zichzelf aan een gezelschap vakgenoten presenteerde. De opdracht was helder: vertel niet alleen je bekroonde succesverhaal, maar laat ook zien wat er toch nog beter had gekund. De SponsorRingen krijgen eind dit jaar trouwens een nieuwe prijscategorie, Lang Lopende Sponsorships, voor cases met een langere adem van minstens vijf jaar. 

www.sponsorring.nl

Lees ook:



Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken